Fotografia produktowa, która sprzedaje – jak ją wykonać?

Nie od dziś wiadomo, że wielu klientów „kupuje oczami”. Obecnie zaobserwować można dynamiczny wzrost sprzedaży internetowej, co powoduje, że doznania wzrokowe grają w marketingu coraz ważniejszą rolę.

Wzrok jest jedynym zmysłem używanym podczas dokonywania zakupów drogą internetową. Z tego powodu w tej formie sprzedaży niezwykle istotna jest odpowiednia fotografia produktowa.

Dobra fotografia przedstawiająca sprzedawany produkt musi spełniać pewne warunki, dzięki którym prezentowany produkt przedstawiony zostanie w jak najlepszy sposób. Dobre zdjęcie może skłonić klienta do dokonania zakupu.

A zatem jak robić dobre zdjęcia produktowe?

Jak powinno działać dobre zdjęcie produktowe?

Najważniejszą zasadą jest oczywiście estetyka. Sprzedawany produkt musi się odpowiednio prezentować, aby zachęcić jak największą liczbę klientów. Dodatkowo efektowne, a zarazem efektywne zdjęcie produktowe powinno przedstawiać produkt w taki sposób, aby zaprezentować jego największe zalety oraz charakteryzujące go cechy.

Dokonując internetowego zakupu świeczki lub przykładowo grubego swetra nie ma możliwości poczucia zapachu świeczki ani dotknięcia materiału, z jakiego wykonany jest sweter. Z tego powodu wykonanie dobrej fotografii produktowej jest niezwykle ważne, ponieważ poza efektownym wyglądem powinna pobudzać także inne zmysły. 

Ponadto zdjęcie prezentujące produkt we właściwy sposób będzie pozytywnie uruchamiać pamięć i może przywoływać wspomnienia związane z zapachami czy przyjemnym dotykiem gładkiej tkaniny.

Jak zrobić dobre zdjęcie produktowe?

Zdjęcia tworzone w celach sprzedażowych powinny być zaaranżowane we właściwy sposób. Kompozycja widoczna na zdjęciu produktowym powinna jak najlepiej oddawać klimat, zapach lub doznania dotykowe. Dzięki temu poprzez wzrok pobudzone zostaną pozostałe zmysły, a także pozytywne wspomnienia i skojarzenia związane z produktem.

Wspomnienia magazynowane w ludzkim umyśle mogą być pobudzone za pomocą zmysłów. Niejednokrotnie zapachy, smaki lub inne doznania wywołują wspomnienia i jest to bardzo powszechne zjawisko. Dobrą fotografią produktową uruchamia się właśnie ten proces a silne emocje związane ze skojarzeniami, pomagają przekonać klienta do zakupu.

Oto przykładowe zdjęcie, które pobudza zmysły odbiorcy:

To zdjęcie produktowe zostało wykonane w celu zaprezentowania mydła. Cała fotografia przedstawia świąteczną atmosferę. Przyglądając się temu zdjęciu, można poczuć niepowtarzalny klimat świąt oraz towarzyszące im charakterystyczne zapachy.

Kolejne zdjęcie jest przykładem fotografii przywołującej wspomnienia oraz powodującej pozytywne skojarzenia, a nawet silne pragnienia:

Tego typu zdjęcia mają na celu wywołanie uczucia wolności, wakacji i regeneracji, czyli wszystkiego, co kojarzy się z wypoczynkiem. Dobrze wykonana fotografia produktowa może się okazać niezwykle skuteczna.

Jak opowiadać historię swej marki za pomocą zdjęć?

Kolejną rolą, jaką mogą odegrać fotografie, a także wszystkie zdjęcia produktowe jest opowiadanie historii. Zdjęcia mogą w określony sposób przedstawić markę potencjalnym klientom i umożliwić im nawiązanie bliższej relacji z producentem.

Współcześnie wielu klientów bardzo chce utożsamiać się z marką i poczuć z nią pewnego rodzaju więź, przez co podkreślają swój styl lub osobowość. Pragną oni także mieć pewność, że wybór, jakiego dokonali, był właściwy.

Klienci w dzisiejszych czasach wierzą i oczekują, że zakupiony produkt w mniejszym lub większym stopniu zmieni ich życie na lepsze, dlatego dobrze wykonana fotografia produktowa jest niezwykle ważna i efektowna.

Zdjęcia opowiadające historię marki sprzedają nie tylko produkt, ale także historię firmy oraz korzyści, które można zyskać, decydując się na zakup. Dzięki temu klienci bardziej zainteresują się marką, ponieważ widzą nie tylko reklamy, ale także pewnego rodzaju zaproszenie do życia firmy.

Ujmując to najbardziej obrazowo – „nie sprzedawaj materaca, sprzedaj dobry sen”

Tego typu zdjęcia produktowe mogą zostać wykorzystane w social mediach, na stronach internetowych oraz w ulotkach, materiałach reklamowych i płatnych reklamach.

Opowiadanie historii marki za pomocą zdjęć – co warto wiedzieć?

Przed użyciem zdjęć w celu opowiadania potencjalnym klientom historii swej marki należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Pomogą one w określeniu najlepszego sposobu stosowania tej techniki, a także znacznie podniosą jej efektywność.

Oto trzy najważniejsze kwestie, które należy uwzględnić:

  • jakie problemy klientów będzie rozwiązywać reklamowana marka?
  • jakie korzyści zyska klient, decydując się na zakup produktu marki?
  • z myślą, o jakich klientach tworzona jest marka? (im trafniej i bardziej szczegółowo zostanie opisana grupa docelowa, tym lepsze efekty osiągnie reklama).

Znając odpowiedź na wszystkie powyższe pytania, można rozpocząć opowiadanie historii marki, wykorzystując do tego, chociażby fotografię produktową.

Oto kilka przykładów wykorzystania zdjęć w tym celu:

  • Zdjęcie przedstawiające problem, który występował przed zakupem produktu, bądź usługi – najlepiej jeśli nie będzie to przedstawione w dosłowny sposób
  • Zdjęcie przedstawiające to, w jaki sposób zakupiony produkt czy usługa rozwiązały problem
  • Zdjęcie przedstawiające korzyści płynące z posiadania danego produktu lub usługi – przykładowo może to być fotografia przedstawiająca klienta korzystającego z zakupionego produktu bądź usługi.
  • Porównanie zdjęć przed i po – przykładowo wnętrze przed i po udekorowaniu oferowanymi produktami
  • Przedstawienie wartości wyznawanych przez markę.

Zdjęcia produktowe stały się niezwykle istotną częścią współczesnej sprzedaży. Ich efektowność i efektywność osiągana poprzez pobudzanie zmysłów, wspomnień oraz emocji okazuje się niezwykle skuteczna w sprzedaży. Tego typu zdjęcia znajdują szerokie zastosowanie w marketingu i nie tylko.

Aby zrozumieć, jak działa robienie zdjęć produktowych, wystarczy poznać kilka prostych zasad, a także zdefiniować własnego klienta. Dzięki temu ta technika będzie niezwykle skuteczna i przyciągnie wielu klientów.

Jeżeli poszukujesz bardziej szczegółowych informacji na temat tworzenia efektywnej fotografii produktowej, doskonałym ich źródłem okaże się e-book — „Fotografia produktowa dla przedsiębiorców — Twórz zdjęcia, które sprzedają”. Jego premiera odbędzie się 14 sierpnia. 

Wiedza, którą możesz zdobyć za pośrednictwem tego e-booka, z pewnością pomoże Ci zacząć robić coraz lepsze zdjęcia produktowe, dzięki czemu dotrzesz do zdecydowanie większej liczby klientów.

Redakcja tekstu: Mateusz Dziadkowiec
.
Hej! Mów mi Kraza. 🙂

Znajdziesz u mnie poradniki
o fotografii, dużo inspiracji, motywacji, moich przemyśleń ale również pomoc w nauce podstaw fotografii – jeżeli dopiero zaczynasz. Rozgość się! A jeśli chcesz dowiedzieć się o mnie więcej – zerknij tutaj.

Odwiedź Krazowy Sklep:
FotoKarty – Ściągi fotograficzne dla początkujących:
Dołącz do mnie na instagramie:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Podobne posty

0
    0
    Koszyk
    Kraza.pl - Blog o fotografii