Jak rozwijać swojego instagrama jako fotograf
Instagram to wspaniała platforma zwłaszcza, jeżeli jesteś fotografem. Jej właściwe wykorzystanie pozwoli Ci dotrzeć do nowych odbiorców czy nawiązać ciekawe relacje. Możesz również tworzyć tu swoje portfolio fotograficzne, promować swoje prace, pozyskiwać klientów na sesje zdjęciowe a nawet nawiązać ciekawe współprace.
Ale jak „grać w tę grę”? Jak efektywnie rozwijać instagrama jako fotograf? Co robić, aby zdobywać nowych odbiorców, angażować ich na Twoim profilu i nawiązywać współprace? Jak budować tutaj społeczność, zdobywać klientów na sesje zdjęciowe? Jak działa ten magiczny algorytm instagrama i jak działać tak, aby nas wspierał?
Mamy 2021 rok. Działanie instagrama ciągle się zmienia i chcąc nie chcąc, jeżeli chcemy aby nasz profil się rozwijał, musimy nadążać i płynąć razem z nim. Parę miesięcy temu udało mi się przekroczyć magiczną liczbę, czyli 10k obserwujących. Dla niektórych to mało, dla niektórych dużo. Dla mnie to bardzo duże osiągnięcie i gdy wyobrażam sobie 10k osób stojących obok siebie to jest to naprawdę wielka społeczność osób ze wspólną pasją. Najbardziej cieszy mnie to, że te osoby dołączyły do mnie poprzez moje świadome działania na instagramie, które kiedy konsekwentnie stosowałam – w końcu zadziałały! 🙂
Z instagrama korzystam już wiele lat, jednak nigdy do końca nie wiedziałam jak on działa, przez co mój profil nie rozwijał się a ja narzekałam na „wredny algorytm, który ucina zasięgi”. Aby było jasne: Algorytm nie jest głupi i nie ucina zasięgów. A piszę o tym, bo słyszę to nadal od wielu osób jako wytłumaczenie. Prawda jest taka, że sami ucinamy sobie zasięgi. Często po prostu z niewiedzy.
Dzisiaj opowiem o tym, co ja robiłam przez ostatni rok, aby rozwinąć mojego instagrama. Co musiałam zmienić, a co wdrożyć. Ten wpis to moje spostrzeżenia, moje przykładowe strategie i działania, z którymi możesz się zgadzać lub nie. U mnie zadziałały, ale to nie znaczy że u innej osoby ta sama strategia będzie tak samo efektywna jak u mnie. Jest parę podstawowych zasad, o których musisz wiedzieć, żeby ruszyć do przodu. Jednak każdy może działać obierając inną strategię i każda z tych strategii może być równie efektywna.
A więc.. do rzeczy! 🙂
1. Najpierw porządki!
A konkretnie – porządki w naszych obserwatorach i osobach, które my sami obserwujemy. Dlaczego to takie ważne?
A wiesz, co powinno być dla Ciebie ważne jeżeli chodzi o społeczność? Nie ilość, a jakość. A wiesz, że dla algorytmu instagrama również jest to bardzo ważne? Właśnie jakość obserwatorów znacząco decyduje o tym, czy Twój profil będzie się dalej rozwijał i w jakim tempie.
Opowiem Ci teraz o kontach na instagramie, które niszczą Twój profil i hamują jego rozwój.
Mass followers: To konta, które masowo obserwują innych użytkowników instagrama. Najczęściej do takich kont zaliczają się właśnie boty. Te profile po cichu niszczą Twój profil, nie pozwalają Ci się rozwijać i docierać z treściami do Twoich realnych obserwatorów. Psują również Twoje statystyki co do jakości osób, które Cię obserwują. Algorytm instagrama od razu wychwytuje, że masz w swojej społeczności mass followers co działa niekorzystnie na Twój rozwój profilu. Dlatego na początek koniecznie sprawdź czy obserwują Cię takie osoby. Jeśli tak – pora zrobić porządki i usunąć ich ze swoich obserwujących.
Jak rozpoznać mass followers?
- W statystykach za mass followers uważa się każdy profil, który obserwuje więcej niż 1500 profili innych użytkowników.
- Mass followers to KAŻDY kupiony obserwator. Więc jeżeli kiedykolwiek kupiłeś/aś sobie obserwujących (lub ktoś Ci ich kupił i nasłał na Twoje konto) to tak naprawdę zrobiłeś/aś krzywdę swojemu profilowi. Algorytm to wie, że Twoi obserwujący są wykupieni i nie akceptuje takich zachowań na tej platformie. Oczywiście nie zbanuje Cię, ale znacząco przestanie pomagać Twojemu profilowi się rozwijać.
- To profile, które są puste, prywatne, mają 0 dodanych zdjęć, około 200-1000 obserwujących, a oni obserwują kosmiczną liczbę osób, czyli np ponad 6 tys.
- Zagraniczne konta, które wyglądają dziwnie, podejrzanie, wyglądają jak fake i ni stąd, ni z owąd zaczęły Cię obserwować.
Jak usuwać mass followers?
O tym, że mam na swoim koncie mass followers dowiedziałam się około 1,5 roku temu, kiedy zrobiłam dokładny audyt swojego instagrama. Swoje konto @krazaph mam od 2013 roku, więc przez ten czas uzbierało mi się wiele dziwnych obserwatorów, o których nawet nie miałam pojęcia. Audyt zrobiłam na stronie socialauditor.io .
Długo zastanawiałam się czy odratować konto, czy jednak po prostu porzucić stare i zacząć od nowego. Jednak do starego mam duży sentyment i opublikowałam na nim wiele treści, więc zdecydowałam się ratować moje konto.
Usunąć mass followers można ręcznie lub z pomocą strony iqhashtags.com . Ja jednak zdecydowałam się usuwać ich ręcznie. Zajęło mi to około 1,5 tygodnia. Dokładnie przeglądałam każdy profil, który mnie obserwuje i usuwałam fake konta, konta „duchy”, czyli takie z których widać, że nikt już od dawna nie korzysta czy konta, które obserwują powyżej 1500 innych profili.
Co mi dały porządki na instagramie? Oczywiście zmniejszyły liczbę obserwujących, ale za to zwiększyły jakość mojego profilu i dzięki temu zwiększyły mi się zasięgi moich kolejnych postów, które publikowałam. Dopiero wtedy poczułam, że zaczynam ruszać z miejsca i rozwijać swojego instagrama.
2. Nie patrz na siebie – patrz na innych!
Oczywiście super jest dodać nowe zdjęcie na instagramie, dostać tysiące serduszek i dziesiątki komentarzy. Ale kiedy Ty ostatnio dodałeś/aś miły komentarz innemu fotografowi pod nowym postem? Aby Twoje konto zaczęło się rozwijać – odwiedzaj profile innych i pomagaj im się rozwijać poprzez Twoją aktywność na ich koncie. Przestań patrzeć tylko na swój profil i narzekać, że nikt go nie odwiedza. Twoim zadaniem jest zrobić pierwszy krok, aby przyciągnąć do siebie nowych ludzi i sprawić, że odwiedzą Twój profil lub nawet go zaobserwują.
Rok temu postawiłam sobie cel, że codziennie poświęcę około godziny czasu na to, aby obejrzeć nowe zdjęcia fotografów, których nie obserwuję. Odkrywać nowe zdjęcia pod konkretnym hasztagiem typu np. #sesjazdjeciowa #sesjaportretowa, odwiedzać profile ludzi, odkrywać nowych artystów i przede wszystkim – zostawić coś po sobie. Dzięki temu udało mi się dotrzeć do nowych osób i od początku nawiązać już z tymi osobami ciekawe relacje.
Jak już jesteśmy przy komentowaniu postów innych, podpowiem Ci jakie komentarze zostawiać a jakie lepiej sobie darować:
Daruj sobie komentarze typu:
- „Super zdjęcie, zapraszam do siebie”
- „Fajne zdjęcie”, „Super”, „Ładnie” itp
- „Super, jeśli interesujesz się ….. wpadnij na mój profil”
- Sama emotikonka typu serduszko, uśmieszek itp.
- Hejt, ale o tym chyba nie muszę wspominać. 🙂
Wszystkie tego typu komentarze nie zachęcą nikogo do odwiedzenia Twojego profilu. Wręcz ich zniechęcą. Jak już chcesz napisać komentarz, napisz coś wartościowego. Jeśli nie wiesz co wartościowego napisać, po prostu nie pisz nic i zostaw tylko serduszko. 🙂 Jednak zachęcam Cię do udzielania się na kontach innych w sposób ciekawy.
A więc jakie komentarze pisać innym ludziom tak, aby przyciągnąć ich na swój profil?
- Opisz swoje odczucia, emocje oglądając dane zdjęcie
- Zapytaj o coś dotyczące zdjęcia np. gdzie zostało zrobione, jak zostało zrobione. Po prostu zachęć pytaniem do rozmowy w komentarzu!
- Przeczytaj opis pod zdjęciem! A potem odnieś się do tego opisu.
- Pochwal zdjęcie w sposób nieoczywisty. Pochwal np. kolorystykę zdjęcia, sposób obróbki, to jak fotograf złapał światło czy jak ciekawie pokazał emocje czy sytuację na zdjęciu.
Wartościowe komentarze pod postami innych osób to Twoje wyciągnięcie ręki do nich w celu przywitania się. Zainicjowania rozmowy. To też sposób na budowanie relacji z całkiem nieznanym fotografem, który może się okazać Twoim nowym obserwującym. I to wartościowym obserwującym! 🙂 Dlatego polecam Ci postawienie sobie celu takiego jak ja sobie postawiłam:
Przez 30 dni poświęć przynajmniej jedną godzinę na odkrywanie nowych zdjęć i profili. Wyszukuj ich za pomocą interesujących Cię hasztagów i przeglądaj ostatnio dodane zdjęcia. Przeglądaj, czytaj opisy i komentuj. Nawiązuj relację. A póżniej po 30 dniach zmierz efekty swoich działań. Nie zawiedziesz się. 🙂
4. Wartościowe treści
Dawanie ludziom wartościowych treści to dla mnie must have w prowadzeniu swojego instagrama.
- Jeżeli publikujesz zdjęcie, które wymagało od Ciebie więcej pracy – opisuj je jak powstało, co musiałeś/aś zrobić, żeby Ci się udało.
- Opowiadaj ludziom swoje historie związane z fotografią, Twój punkt widzenia, poglądy.
- Jeżeli idziesz na sesję – nagraj o tym story, powiedz lub napisz jak się przygotowałeś/aś do sesji, nagraj kulisy powstawania sesji.
- Jeżeli masz wiedzę na konkretny temat podziel się nią ze swoimi obserwatorami za pomocą postów, opisów, instakaruzeli czy filmów.
- Pisz opisy, które zaangażują odbiorcę. Które mogą go czegoś nauczyć, pomogą lepiej Cię poznać, wzbudzą w nim konkretne odczucia i emocje lub zachęcą go do podzielenia się swoim zdaniem się w komentarzu.
- Jeśli z pomocą instagrama chcesz przyciągnąć klientów na sesje zdjęciowe – informuj ludzi o tym, że można się z Tobą umówić na zdjęcia! Opowiadaj jak wygląda u Ciebie sesja, pokazuj Ciekawe miejsca, w które możesz zabrać swojego klienta na zdjęcia, twórz treści, które dostarczą wiele informacji o współpracy z Tobą, pokazuj backstage sesji z klientami i atmosferę, która panuje podczas zdjęć itp.
- Zadbaj o swoje wyróżnione story. Możesz w nich zawrzeć np. Kilka informacji o Tobie, jakie robisz zdjęcia i gdzie robisz sesje zdjęciowe, swoją ofertę, przed i po obróbce graficznej itp.
Pomysłów na wartościowe treści dla Twoich odbiorców jest naprawdę wiele. Tak naprawdę od Ciebie zależy co wymyślisz i co będziesz publikować. Tutaj ogranicza Cię tylko Twoja wyobraźnia. 🙂
4. Zadbaj o dobre pierwsze wrażenie
Załóżmy, że właśnie wchodzę na Twój profil. Jakie będzie moje pierwsze wrażenie co do Twojego konta?
- Czy od razu wiem o czym jest Twój profil?
- Czy Twoje zdjęcie profilowe jest na tyle przejrzyste i łatwe do zapamiętania, że wśród wielu kont od razu wyłapię po zdjęciu profilowym, że to Twoje konto?
- Czy mogę dowiedzieć się czegoś o Tobie z Twojego opisu w BIO?
- Czy Twoje 6 ostatnio opublikowanych postów są na tyle interesujące, ciekawe, przykuwające uwagę, żeby zachęciłyby mnie do obejrzenia starszych postów lub tych, które dopiero dodasz?
- Czy znajdę coś w Twoim obecnym My Story? Czy jeśli znajdę, to treści, które dodajesz na story będą dla mnie interesujące i angażujące?
- Czy masz wyróżnione relacje? Jeśli tak, to czy dowiem się z nich czegoś więcej o Tobie, Twojej twórczości lub czy znajdę tam jakieś informacje, które mnie interesują? Np. Ofertę współpracy z Tobą?
- Czy wchodząc na Twój profil zupełnie przypadkiem na podstawie punktów powyżej zostanę i kliknę przycisk obserwuj?
To pierwsze wrażenie decyduje o tym, czy osoba, która trafi na Twój profil zainteresuje się Twoim kontem i zostanie na dłużej, czy wyjdzie i raczej nigdy nie wróci. Twój profil społecznościowy to w dzisiejszych czasach pierwsze wrażenie, które robisz na potencjalnych klientach. Zadbaj więc o wszystkie punkty, które napisałam powyżej. Mały remont Twojego wyglądu konta może zdziałać cuda i sprawić, że ludzie zaczną do Ciebie przychodzić i zostawać na dłużej.
5. Bądź aktywny i nie znikaj bez uprzedzenia
To, abyś był/a aktywny/a na swoim koncie jest również bardzo ważne. Staraj się nie zaniedbywać dodawania nowych postów. Twój najnowszy post nie powinien być starszy niż miesiąc. Nie musisz dodawać postów codziennie. Możesz dodawać raz na tydzień, 3 na tydzień, ale niech odbiorcy widzą, że mogą spodziewać się nowych postów w miarę regularnie.
Nie zmuszaj się również do dodawania postów. Jeżeli nie masz pomysłu na post – nie dodawaj. Dodasz wtedy, kiedy będziesz miał/a „wenę”. Wtedy zamiast postu, dodaj po prostu coś na relację. Niech ludzie, którzy Cię obserwują po prostu wiedzą, że jesteś. Kiedy napiszą do Ciebie w wiadomości prywatnej odpisuj im, lub nagrywaj się z odpowiedzią. Rozmowa z Twoimi odbiorcami jest bardzo ważna. Nie tylko rozmowa poprzez wiadomość prywatną, ale również rozmowa w komentarzach.
Ja prowadzenie instagrama traktuję jako część swojej pracy. Jestem na nim aktywna, dodaję nowe treści, nawiązuję współprace i buduję relację z innymi. W momencie, kiedy również zaczniesz traktować tę platformę jako część swojej pracy, zaczniesz mieć do niej zupełnie inny stosunek.
Wcześniej byłam aktywna „na raty”. Raz na pół roku coś wrzuciłam, potem znowu znikałam. Raz na miesiąc dodałam jakąś relację z sesji i znowu znikałam. W taki sposób dużo traciłam. Wyobraź sobie dwóch twórców na instagramie:
Pierwszy stara się w miarę możliwości codziennie dodawać relacje, odpisywać swoim obserwatorom, przynajmniej raz w tygodniu dodać jakiegoś nowego posta.
Drugi raz coś doda, potem znika na pół roku i tak prawie przez cały czas.
Który z nich szybciej rozwinie swoje konto, będzie miał lepsze relacje ze swoimi odbiorcami? No oczywiście, że pierwszy. Dlatego staraj się nie znikać z instagrama na dłużej niż tydzień. Jeżeli znikasz na dłużej – po prostu poinformuj o tym swoich obserwatorów.
6. Zastosuj te rady a zobaczysz, jak Twój instagram się rozwija!
1. Buduj społeczność – nie ilość obserwatorów
Instagram to ludzie, więc nie traktuj ich jak puste liczby. Liczą się relacje, wspólna pasja i przyciąganie do siebie ludzi, z którymi możesz dzielić się tą pasją. Jeśli przestaniesz patrzeć na liczby a zaczniesz pielęgnować relację ze swoimi obecnymi obserwatorami – zyskasz coś więcej niż tylko liczby. 🙂
2. Publikuj swoje zdjęcia na Pinterest
Pinterest to potężna platforma, o której wykorzystaniu pod względem promocji jeszcze niewiele fotografów zdaje sobie sprawę. Sama na Pinterest szukam inspiracji i trafiam na ciekawe zdjęcia, a te zdjęcia przekierowują mnie do konkretnego twórcy tych zdjęć. Na Pinterest możesz dodać swoje zdjęcia z Instagrama jako Piny i podlinkować te piny do Twojego instagrama. Dzięki temu ktoś przeglądając Pinteresta może trafić na Twój instagram poprzez Twoje zdjęcia i zostać Twoim obserwatorem. To super platforma do tworzenia organicznego ruchu.
3. Bądź autentyczny
Na instagramie roi się od sztuczności i „instagramowego życia”. Dlatego Twoją tajną bronią może być.. autentyczność. 🙂 Bądź prawdziwy/a w tym co robisz. Bądź szczery i pokaż po prostu swoje życie. Pełne wzlotów i upadków, dobrych i nieudanych kadrów. Nie musisz idealizować się na instagramie. Bądź sobą i ludzie to docenią.
4. Promuj wartościowe treści
Jeżeli działasz na instagramie pod względem pozyskiwania klientów na sesje zdjęciowe czy zarabiania – inwestuj w to swoje pieniądze. Możesz skorzystać z reklamy aby docierać do potencjalnych klientów. Ale uwaga. Inwestycja w reklamy również musi być przemyślana. To tak nie działa, że włączysz reklamę na losowy Twój post i efekt murowany. Post, który chcesz promować musi być przemyślany. Musi być taki, żeby rzeczywiście zainteresował odbiorcę i Ty musisz wiedzieć co poprzez taką reklamę chcesz osiągnąć. A na dodatek jeśli odsyłasz ludzi do swojego profilu za pomocą reklam to Twój profil również musi być przygotowany na to, aby pierwsze wrażenie na temat Twojego profilu skłaniało go do pozostania z Tobą na dłużej. O pierwszym wrażeniu już pisałam powyżej.
5. Zadbaj o panującą atmosferę na Twoim profilu
Może to trochę dziwnie brzmi ale już tłumaczę. Zadbaj o to, co ludzie piszą u Ciebie w komentarzach na profilu. Warto je moderować aby Twój profil był bez hejtu, żeby ludzie czuli się u Ciebie dobrze i bezpiecznie. Żeby czuli, że mogą się udzielać nawet jeśli nie są profesjonalistami i nie bali się, że zostaną obrzuceni błotem przez innych komentujących. Zauważyłam wśród fotografów dziwną przypadłość podcinania sobie skrzydeł i hejtowania swoich zdjęć i siebie nawzajem. Pilnuj tego, aby coś takiego nie pojawiało się u Ciebie. Dodawaj również przemyślane opisy do zdjęć i story, aby nie wzbudzały w odbiorcach jakichkolwiek negatywnych odczuć.
6. Ucz się marketingu i psychologii społeczności
Fotografia to nie tylko robienie zdjęć. To również nauka wielu umiejętności, które możesz wykorzystać w celu promowania Twojej twórczości fotograficznej. Odkąd zaczęłam się uczyć marketingu, w końcu otworzyłam oczy na to, jak moje działania na IG były nieuporządkowane i dlatego rozwijanie mojego konta nie przynosiło efektów. Po prostu nie uczyłam się niczego na ten temat.
7. Strategia Twoich działań
Zaplanuj sobie strategię tego, jak chcesz rozwijać konto na IG i trzymaj się jej. Bardzo, ale to bardzo ważną kwestią w realizowaniu swojej strategii jest to, aby realizować ją konsekwentnie. Jeśli chcesz dodawać posty codziennie – rób to np. przez 3 miesiące a nie przez tydzień. Po tygodniu możesz nie zobaczyć od razu efektów. Warto być też stałym w jednej strategii i nie zmieniać jej co tydzień bo to również nie przyniesie żadnych efektów.
8. Skup się na jednym portalu społecznościowym
Kiedy zaczęłam rozwijać instagrama – skupiłam się tylko na rozwijaniu instagrama. Inne platformy poszły na bok. Nie da się na początku swojej działalności rozwijać równocześnie swojego fanpage na FB, IG, YT, TT itd. Jeśli skupisz się na jednej platformie – szybciej osiągniesz planowane efekty.
9. Bądź świadomy/a do kogo chcesz trafiać
Kim są twoi odbiorcy? Czym się zajmują? Czy są to potencjalni klienci na reportaże ślubne, czy na sesje dziecięce? Musisz określić do kogo chcesz trafiać. Dzięki temu Twoje posty będą dokładniej skierowane do Twojej grupy odbiorców.
10. Nie scrolluj – twórz!
Ile czasu zajmuje Ci tworzenie nowych treści na IG? A ile czasu zajmuje Ci scrollowanie i oglądanie treści innych? A gdyby zamienić czas, jaki przeznaczasz na konsumowanie treści na czas kiedy te treści będziesz tworzyć? Dlatego mniej konsumuj, więcej twórz! To przepis na rozwój Twojego IG.
11. Nie kopiuj ślepo czyjejś strategii
Przypuśćmy, że twórca, którego często obserwujesz zaczął publikować serię postów tematycznych na IG więc stwierdzasz, że też tak zrobisz. Publikujesz bardzo podobne treści w taki sam sposób, ale u niego przynosi to efekty a u Ciebie nie. A wiesz dlaczego? Bo ta seria postów danego twórcy to tylko malutka część całej, przemyślanej dużej strategii na IG, którą wykonuje po kolei i świadomie, z konkretnymi, zaplanowanymi efektami. A Ty biorąc jego pomysł bez żadnego większego planu i strategii z Twojej strony zabierasz tylko cegiełkę jego strategii, której Ty nie znasz. Dlatego to nie przynosi efektów. Planuj swoją własną strategię.
12. Masz swój znak rozpoznawczy?
Czy jest coś, po czym obserwatorzy Cię rozpoznają? Wiedzą od razu, że to Twoje story, Twoje treści i że to Ty? Jeśli nie, zadbaj o swój znak rozpoznawczy.
13. Angażujące wydarzenia na profilu
Stwórz jakieś wydarzenie na Twoim profilu, które będzie pojawiało się regularnie i pozwoli Twoim odbiorcą się w nie zaangażować. Może to być jakiś fotograficzny challenge, cotygodniowe ankiety, live itp. Dzięki temu odbiorcy przyzwyczają się do Ciebie i Twoich działań na IG.
14. Statystyki!
Monitoruj statystyki, analizuj jakie posty angażują Twoich odbiorców, jakie story najwięcej oglądają i wyciągaj wnioski. Aby mieć dostęp do statystyk na IG, musisz zamienić konto osobiste na konto twórcy lub konto biznesowe.
Jest naprawdę wiele sposobów na rozwój konta na IG. Najważniejsze jest jednak to, aby obrać swoją strategię i trzymać się jej! Nic się nie zmieni, jeżeli nie wdrożysz jej w swoje działania. Jeżeli chcesz rozwijać profil – poświęć temu swój czas. Wszystko wymaga czasu, i przede wszystkim cierpliwości. Nie zobaczysz efektów od razu, ale nie poddawaj się, działaj konsekwentnie, patrz co działa, co nie, wyciągaj wnioski i rób swoje! 🙂
Ucz się podstaw fotografii szybciej i łatwiej! Nowy sposób na naukę fotografii to: Fotokarty — Ściągi fotograficzne dla początkujących
Fotokarty – Ściągi fotograficzne
Najniższa cena 30 dni: 99.00 zł.
2 thoughts on “Jako rozwijać swojego Instagrama jako fotograf?”
Naprawdę świetny i wyczerpujący wpis! Zgadzam się co do przemyślanych opisów: nie muszą być długie, ale czasami mogą tworzyć całość ze zdjęciem. Czy to zabawna uwaga czy krótkie przemyślenie: staje się czymś więcej niż tylko kolejnym zdjęciem do przescrollowania. Po za tym dodałabym jeszcze do tego zbyt dużą ilość podobnych zdjęć wrzucanych seriami: czasem twórcy nie mogą się zdecydować które jest lepsze, i zasypują swój Instagram wieloma ujęciami tego samego. Jak wspomniałaś, czasem mniej znaczy więcej!
Właśnie… na początek powinnam porządnie zastanowić się czego właściwie chcę od mojego konta IG. Założyłam je jako portfolio dla siebie samej, ponieważ nie zarabiam na fotografii i uprawiam ją hobbistycznie. Chciałam sprawdzić zainteresowanie ewentualnych odbiorców i doszkalać się w fotografowaniu oraz obróbce zdjęć od lepszych użytkowników na IG. Niestety nie wiem co mogłabym zaproponować odbiorcom, a podobno coś powinnam. Piękne zdjęcia? Słyszałam, ze traktowanie IG tylko jako porfolio nie wzbudza zainteresowania. Widzę też coraz częściej, ze fotografowie po prostu sprzedają swoje usługi w ramach szkoleń, ebooków itp., ale to nie jest to na czym mi zależy. A pozostali po prostu pokazują swoją twórczość w celu zdobycia klientów na sesje. To jest temat do przemyślenia, ale wielkie dzięki za sensowny wpis i konkretne rozwiązania 😊