Zacznę od tego, że prócz sesji zdjęciowych zajmuję się również projektowaniem graficznym.


Ostatnio podczas kolejnego zlecenia, gdzie projektowałam logo i wizytówki wpadła mi jedna myśl do głowy, dzięki której chciałam napisać ten artykuł dotyczący… kolorów w fotografii.

Zanim zabierzemy się do czegokolwiek, potrzebujemy konkretnego pomysłu.

Gromadzimy w głowie ich masę, które potem wybieramy, testujemy i przelewamy na projekt. Wtedy też między innymi myślę o pasujących kolorach wiodących, które będą pojawiały w projekcie. A wiesz dlaczego? Ponieważ kolory mają ogromny wpływ na odbiorcę. Większość przemyślanych czy znanych marek trzyma się pewnej używanej palety barw nie bez powodu. Wszystko jest przemyślane nawet pod tym względem.

Psychologia koloru jest dziedziną, która zajmuje się badaniem tego, jak oddziałuje na nas, nasz organizm. Jakie tworzy w nas odczucia, emocje i pragnienia.

Przykładowo kombinacja czerwieni i żółci wywołuje u nas głód – dlatego też te kolory często wykorzystywane są w firmach gastronomicznych jako oprawa graficzna lub tak malują wnętrza restauracji czy barów.. Wpadła Wam na myśl jakaś? Może chociażby właśnie Mc Donald, Burger King czy Pizza Hut, 😀

Ale nie o jedzeniu dzisiaj mowa.. 😀

Kiedyś usłyszałam tekst, że najłatwiej jest teraz wykonać fotografię czarno-białą ze względu na to jak dużo możliwości mamy przy kombinowaniu z fotografią kolorową podczas postprodukcji.

Sama czasami stawiam na czerń i biel kiedy przewyższa mnie to jak dużo opcji kolorystycznych mogę użyć przy obróbce i nie zawsze potrafię się zdecydować na jedną. 😉 Albo dlatego, że takie właśnie kolory najbardziej oddają TEN nastrój.

Oczywiście sama w sobie fotografia BW nie jest łatwa do zrobienia ale łatwiejsza pod względem kolorystycznym, bo ograniczamy się do czerni, bieli i szarości (które swoją drogą też budują pewien nastrój) – wykluczamy wieele kolorów, a każdy z nich tworzy konkretny klimat zdjęć. Dodatkowo dochodzi to czy barwa jest intensywna czy wygaszona, jasna lub ciemniejsza.

Podczas przygotowywania się do sesji warto oprócz lokalizacji, konkretnych rekwizytów, stylizacji czy innych aspektów pomyśleć nad klimatem zdjęcia, który chcemy stworzyć. Oczywiście przecież planujemy klimat zdjęć, co nie? 😀 Jednak rzadziej to, jakich barw możemy użyć tak aby odbiorca rzeczywiście odczuł te emocje o które nam chodzi. Każdy interpretuje zdjęcia na swój sposób ale tym możemy nieco bardziej nakierować widza na to co chcemy przekazać. Jak budować świadomie klimat fotografii w oparciu o kolory?

Właściwie to jakie znaczenie mają te kolory na zdjęciu i jak je odbieramy? Posłużę się też tutaj moimi fotografiami dla konkretnego przykładu. 🙂

Portret kobiecy ukazujący wpływ koloru czerwonego na odbiorcę

Czerwony

Kolor Czerwony jest chyba najbardziej wyrazistym kolorem, dlatego bardzo wyróżnia się swoją intensywną barwą nawet w połączeniu z innym kolorem. Barwa umieszczona na zdjęciu, nawet

w małej ilości potrafi zdominować cały obraz i skupić całą uwagę widza głównie na czerwonym elemencie.

Czerwień kojarzy nam się z miłością, namiętnością ale i także z krwią, agresywnością i niebezpieczeństwem. Przyspiesza tętno i tworzy poczucie pilnej sprawy, zagrożenia lub natychmiastowości. Jest to chyba najbardziej żywiołowa

i energiczna barwa.

Emocje, odczucia i klimat, który możemy zbudować w fotografii używając tej barwy:

  • miłość
  • namiętność
  • impulsywność
  • agresywność
  • zagrożenie
  • dynamizm
  • silne emocje
  • kobiecość
Portret kobiecy w tonacji niebieskiej - Wpływ kolorów na odbiorcę

Niebieski

Bardzo spokojny kolor, jest najmniej “groźny” i wzbudza największe zaufanie

w odbiorze. Może mieć różne znaczenie

w zależności od odcienia i poziomu nasycenia. Z jednej strony blade odcienie oznaczają właśnie spokój, świeżość

i pewność siebie a z drugiej jaskrawe barwy są bardzo odświeżające i energetyzujące. Chłodny odcień natomiast może oznaczać smutek, samotność i chłód. Kiedyś usłyszałam gdzieś, że patrząc na niebieski kolor szybciej wpadniemy na dobre pomysły, ponieważ sprzyja twórczym i artystycznym zapędom. ( Jeśli to prawda to może dlatego często jak “szukam weny” to jeżdżę nad jezioro. 😀 ) Swoją drogą niebieski w przeciwieństwie do czerwieni czy pomarańczu zmniejsza apetyt więc raczej nie powinniśmy stosować go w fotografii żywności czy fotografiach z tym związanych.

Emocje, odczucia i klimat, który możemy zbudować w fotografii używając tej barwy:

  • zaufanie
  • spokój
  • stabilizacja
  • mądrość
  • pewność siebie
  • inspiracja
  • zrozumienie
  • zdrowie
  • miękkość
  • poczucie bezpieczeństwa
  • samotność
  • chłód
Portret kobiecy z kolorem przewodnim zielony- Wpływ kolorów na odbiorcę

Zielony

Tej barwy chyba zbytnio opisywać nie muszę. Jest to kolor natury, harmonii i spokoju.

Na zdjęciach tworzy świeżość i często wykorzystywany jest przy fotografii rodzinnej, ponieważ jest emocjonalnym skojarzeniem z ochroną, spokojem i bezpieczeństwem. Reprezentuje nowy początek i rozwój. Ciekawe jest to, że może oznaczać również negatywne emocje jak zazdrość, chciwość, nie pobudza i w nadmiarze może być nawet męczący.

Emocje, odczucia i klimat, który możemy zbudować w fotografii używając tej barwy:

  • spokój
  • harmonia
  • relaks
  • rozwój
  • odnowa
  • ambicje
  • ochrona
  • zdrowie
  • ekologia
  • zazdrość
  • chciwość
Portret kobiecy w odcieniach żółtego - Wpływ kolorów na odbiorcę

Żółty

Kolor Słońca. Wywołuje ciepłe i przyjemne uczucia, radość, pozytywną energię. Podkreśla intelekt, miło spędzony czas i energię. Z drugiej strony jest też mocną, intensywną barwą, którą oko ludzkie najmniej “trawi”. Symbolizuje również tchórzostwo.

Emocje, odczucia i klimat, który możemy zbudować w fotografii używając tej barwy:

  • szczęście
  • pozytywna energia
  • radość
  • intelekt
  • tchórzostwo
Zdjęcie reportażowe na tle zachodzącego słońca

Pomarańczowy

Ten kolor od razu kojarzy mi się ze złotą godziną podczas zachodu słońca, przy której najczęściej wychodzą bardzo klimatyczne zdjęcia. Budzi radość życia, jest barwnym określeniem szczęścia

i fascynacji. Podobnie jak czerwień stymuluje apetyt, przykuwa uwagę widza, ale bardziej subtelnie. Oczywiście kojarzy nam się również z jesienią i tworzy klimat zadumy lecz tej pozytywnej, mocno wywołuje wspomnienia ( co ważne jest na zdjęciach ) i symbolizuję zmianę. A skoro pomarańcz jest też kolorem owocu – może kojarzyć się z witalnością i zdrowiem.

Emocje, odczucia i klimat, który możemy zbudować w fotografii używając tej barwy:

  • wspomnienia
  • radość
  • szczęście
  • fascynacja
  • jesienny klimat
  • zmiany
  • zdrowie
  • ciepło
  • dynamizm
  • pozytywna energia
Portret zakochanych w odcieniach filetu- Wpływ kolorów na odbiorcę

Fioletowy

Silnie związany z kreatywnością

i wyobraźnią a także pomaga ją zwiększyć. Bardzo “fantazyjna” barwa, odzwierciedlająca duchowość, wnętrze człowieka, siły nadprzyrodzone. Jest to kolor, który przez wieki był kojarzony

z monarchią dlatego sprawia wrażenie bogactwa i luksusu. Jasne odcienie uważane są za romantyczne. Fiolet powstaje z połączenia barwy czerwonej

i niebieskiej – dlatego też przejmuje

w pewnym stopniu cechy tych dwóch kolorów.

Emocje, odczucia i klimat, który możemy zbudować w fotografii używając tej barwy:

  • fantazja
  • rzeczy niematerialne
  • kreatywność
  • wyobraźnia
  • romantyzm
  • religia
  • władza
  • siły nadprzyrodzone
  • bogactwo
  • autorytet
  • tajemniczość
  • kobiecość i intymność
  • delikatność
Portret kobiecy w stylu retro- Wpływ kolorów na odbiorcę

Brązowy

Kojarzy się z ziemią, drewnem i naturą. Nie wywołuje zbyt wielu emocji, chociaż

w fotografii kojarzy nam się z sepią – a ta zaś ze wspomnieniami, które minęły tęsknotą, historią i tradycją. Stabilizuje odbiorcę, wzbudza zaufanie i uspokaja.

W związku z tym, że symbolizuje stabilizację i bezpieczeństwo, używając go stawiamy nacisk na wartości rodzinne, sympatię

i pozytywne emocje. Oprócz tego jest bardzo elegancki.

Emocje, odczucia i klimat, który możemy zbudować w fotografii używając tej barwy:

  • natura
  • wspomnienia
  • zaufanie
  • tęsknota
  • tradycja
  • historia
  • długoletnie doświadczenie
  • elegancja
  • wysoka jakość
  • ekologia
  • rodzina
  • stabilizacja
Portret kobiecy w odcieniach bieli- Wpływ kolorów na odbiorcę

Biały

Synonim dobra, nieskazitelności, czystości

i cnoty. Od razu kojarzy nam się ze ślubem, suknią ślubną i panną młodą. Dobrze współgra z innymi kolorami ponieważ jest bardzo neutralny. No a w fotografii kojarzy nam się techniką portretu high key czyli wysoką tonacją, gdzie zdjęcie jest pozbawione ciemnych tonów i górują same jasne i blade, praktycznie białe.

Emocje, odczucia i klimat, który możemy zbudować w fotografii używając tej barwy:

  • spokój
  • harmonia
  • czystość
  • dobro
  • neutralność
  • niewinność
  • porządek
Portret kobiecy bw

Czarny

Daje poczucie perspektywy oraz głębi. Kojarzony jest z mocą, elegancją, tajemniczością ale też ze złem i śmiercią. Posiada oczywiście moc wyszczuplającą

o czym pewnie wie kazdy. 🙂

Największą agresywność i moc w zdjęciach można zbudować połączeniem czerni

i czerwieni lub pomarańczu. Jest bardzo elegancką barwą

Emocje, odczucia i klimat, który możemy zbudować w fotografii używając tej barwy:

  • siła
  • władza
  • elegancja
  • głębia
  • tajemniczość
  • śmierć
  • zło

Dodatkowo

  • Zdjęcia ze zgaszonymi kolorami mogą wydawać się nudne ale tak naprawdę mają w sobie ogromny ładunek emocji
  • Fotografię rodzinną najlepiej buduje się w kolorach zieleni, pomarańczu i błękitu
  • Aby wywoływać mocne wspomnienia na zdjęciach używana jest najczęściej barwa pomarańczowa lub brązowa
  • pastelowe kolory tworzą ciekawy klimat na fotografiach, łączy delikatność, spokój z dobrymi wspomnieniami
  • warto przy fotografii portretowej wybierać tylko kilka kolorów lub jedną tonację, ponieważ daje to większe skupienie na fotografii a przesadzona ilość kolorów rozprasza odbiorcę.

Jak sami widzicie – kolory w fotografii mają ogromne znaczenie. To nimi w dużym stopniu budujemy nastrój klimat i emocje, które przekazujemy odbiorcy tak aby odebrał je właściwie. Warto budować budować kadry świadomie dobierając kolory. Sprawia to, że nasze zdjęcia są bardziej przemyślane, dopracowane i coraz lepsze! 🙂

O kolorach wiesz już sporo. Teraz sprawdź, jak podrasować swoje portfolio : o TUTAJ.

Zapraszam Cię też do subskrybowania mojego kanału na youtube: https://www.youtube.com/channel/UCesGBcGSGNGXYUc1GcJ0v2g

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Podobne posty

0
    0
    Koszyk
    Kraza.pl - Blog o fotografii